un cuadrado amarillo con una cara de mal humor dibujada

Estar de mal humor un dia o un altre és normal. A tots ens passa de sentir-nos més tristos i pessimistes en algun moment per les raons més absurdes: des d’haver descansat malament, fins a un malentès amb amics i familiars. Quan no hi ha altres problemes subjacents, aquest mal geni sol ser temporal i no afecta massa al nostre dia a dia.

No obstant això, hi ha persones que estan perennement sintonitzades en “manera enutjo” i hi ha estudis que indiquen que l’alimentació té molta relació amb el nostre estat d’ànim. Però, com pot la moderi influenciar l’humor? i, sobretot, què podem menjar per a aixecar l’ànim?

Què significa estar de mal humor?

La Rau defineix el mal humor com la “actitud o disposició negativa i irritada”. Aquest estat d’ànim pot ser la conseqüència de molts factors que alteren les nostres emocions i ens fan sentir irritats o frustrats.

Arribar a la parada i veure que el teu autobús s’està marxant és una circumstància que pot posar-te de mal geni. Normalment, aquesta sensació dura uns minuts o unes hores, però hi ha persones que estan carregades de negativitat tot el temps; fins i tot s’aixequen de mal humor i tenen fama de malhumorades. Sobretot en aquests casos, pot haver-hi causes subjacents que provoquen canvis d’humor i, entre elles, carències alimentàries.

Que es tracti d’irritabilitat passatgera o un mal humor crònic, segons la ciència l’alimentació pot ajudar-te a reduir les emocions negatives.

Per què els aliments afecten l’humor?

Dir que la nutrició és clau per a mantenir-se en forma i prevenir malalties és una cosa que ja no sorprèn la majoria de les persones. Per exemple, hi ha aliments com el sucre que són perjudicials si són presos en excés. No obstant això, quan es parla de salut mental i benestar emocional, encara ens costa veure aquesta relació.

En realitat, existeixen diversos estudis que recolzen aquesta relació i com s’explica en una publicació de l’Harvard Medical School la clau està en la serotonina.

Què té a veure la serotonina amb el mal humor?

Aquest neurotransmissor és el que facilita la regulació de processos com el somni i l’apetit, el dolor i els estats d’ànim. La majoria de la serotonina és produïda en el nostre tracte gastrointestinal i aquest procés està influenciat pels bacteris que formen la flora intestinal. Pel que, té sentit dir que en el nostre sistema digestiu no sols es digereixen els aliments, sinó que es regulen les emocions.

En altres paraules, si no consumim aliments de qualitat i en quantitats adequades, el nostre organisme no disposarà de les substàncies necessàries per a produir serotonina i dur a terme altres processos. Com a resultat ens faltarà energia i tot el nostre organisme sofrirà els símptomes a diversos nivells: des d’una major vulnerabilitat a l’estrès, fins a falta d’apetit i ansietat.

Altres estudis també segueixen aquesta línia de recerca. Hi ha qui treballa per a explicar com la “nutrició pot jugar un paper clau en l’aparició, així com en la gravetat i durada de la depressió” i científics que se centren en “l’associació entre la salut del cervell i els aliments que mengem”.

Així com hi ha estudis que demostren que determinats aliments ens posen de mal humor, existeixen proves que uns certs nutrients són imprescindibles per a la regulació de l’estat d’ànim.

Quins aliments afavoreixen el bon humor i atenuen estats d’ànim negatius com la irritabilitat i la tristesa?

8 aliments que t’ajuden a combatre el mal geni

Alguns dels aliments que t’ajuden a reduir la irritabilitat són els següents:

  1. Fruita seca i llavors. Són aliments rics en aminoàcids i sals minerals, substàncies indispensables per a la producció de serotonina. Nous, ametlles, anacards, pipes i llinosa són un excel·lent ingredient per a afegir al desdejuni i ideals per a prendre entre menjars. No sols la llavors i els fruits seca no engreixen si són presos amb moderació, sinó que prevenen la irritabilitat i el mal humor causats per la sensació de fam.
  2. Aliments fermentats. El xucrut, el iogurt i el quefir són alguns dels aliments fermentats que pots afegir al teu menú regularment i que t’aportaran molts beneficis. Sí, aquests aliments contenen un alt percentatge de probiòtics, importants per a la salut de la nostra flora intestinal i clau en la producció de serotonina.
  3. Peix blau. És ric en àcids grassos omega 3, uns greixos indispensables que el nostre organisme no és capaç de produir i per això considerada essencial. L’omega 3 són uns neuroprotectors i hi ha estudis que indiquen que la seva manca està relacionada amb problemes neurodegeneratius.
  4. A diferència d’altres sucres la mel conté substàncies actives amb propietats antiinflamatòries que protegeixen el sistema gastrointestinal i d’acord amb alguns estudis actuaria com a antidepressiu.
  5. Els ous, a més de contenir omega 3, són rics en proteïnes i oligoelements com el zinc. Sobretot, aporten energia perquè el nostre organisme pugui funcionar correctament i dur a terme processos tan important com la producció de serotonina, tan important per a la regulació del nostre estat d’ànim.
  6. La civada és rica en fibra vegetal, una substància que ajuda a alentir l’absorció dels sucres en sang, estabilitzant així els nivells d’energia. Prendre un desdejuni sa que inclogui civada i fruites pot ser la millor manera de començar el dia i evitar els desequilibris d’humor que pot causar la falta d’uns certs nutrients.
  7. Cacau amarg. Quantes vegades en l’hivern ens hem preparat una tassa de cacau amb llet o hem pres un trosset de xocolata per a sentir-nos millor? Aquesta sensació de benestar i calma que ens brinda el cacau amarg no és només degut al seu sabor i perfum, sinó que el cacau conté principis actius que efectivament ens produeixen aquesta sensació. Per això, prendre-ho amb moderació és ideal per a millorar el nostre humor. Això sí, l’ideal és la xocolata negra.
  8. Llegums. Els llegums són un aliment molt complet des del punt de vista nutricional. Ens aporten fibra vegetal, vitamines i sals minerals que l’organisme necessita en la producció de neurotransmissors com la serotonina.

Si et fixes, els aliments que t’ajuden a millorar l’estat d’ànim i acabar amb el mal humor tenen tots unes característiques en comú: no contenen greixos o sucres processats o refinats. Evidentment, aquests mateixos aliments no poden faltar en una dieta equilibrada juntament amb altres petits hàbits sans que t’ajuden a sentir-te millor i enutjar-te menys enfront dels obstacles que et presenta la vida.

Recordem que els canvis d’humor també són molt freqüents durant l’embaràs. A més, a vegades, poden ser un símptoma de malalties com la tiroïditis, per la qual cosa és recomanable consultar amb el propi metge si la persona experimenta canvis d’humor i altres alteracions en el seu estat de salut.

Coneix els avantatges de l’assegurança de salut Medifiatc i troba l’especialista que necessites en la nostra Guia Mèdica.

Compartir:
Escrit per: FIATC Seguros
A FIATC treballem des de 1930 amb una missió: dissenyar i oferir serveis de previsió que permetin millorar la qualitat de vida de les persones. I ho fem a través de les nostres activitats principals: les assegurances, la salut i el servei a les persones grans.